”Vi har en maktposition och ska utnyttja den makten till något bra”

Sveaskogs vd och koncernchef Hannele Arvonen är en av de mäktigaste kvinnliga företagsledarna i Sverige, enligt en rankning gjord av Dagens Industri.
- Det är så klart jättekul att jag som chef och representant för Sveaskog och den här fantastiska framtidsbranschen blir uppmärksammade.

Nyheter | 2020-03-06

Dagens Industri har tagit fram en lista över de 125 mäktigaste kvinnliga företagsledarna i Sverige. Bakgrunden är att tidningen vill ”bidra till ett blomstrande näringsliv genom att driva på och sätta ljuset på jämställdhetsarbetet i företagen”. Hannele Arvonen hamnar på 31 plats och tycker det är bra att jämställdheten i företagsledningarna lyfts och uppmärksammas.

– En jämställd bolagsledning fattar bättre beslut och det blir en annan balans och stämning, med flera perspektiv. Sen är jämställda ledningar är starkare och klokare och skapar på så sätt ännu bättre förutsättningar för framtiden med bättre konkurrenskraft, långsiktighet och hållbarhet, säger Hannele Arvonen.

Skogsbranschen är, påpekar Hannele Arvonen, en framtidsbransch och Sveaskog en viktig aktör.

– Det är inte bara jag som har en maktposition utan hela Sveaskog. Det är viktigt att vi använder den makten på ett bra sätt.

Hannele Arvonen

Vd och koncernchef