Veronica Ström och Eloise Fredriksson

Följ friluftsvännerna Veronica Ström och Eloise Fredriksson som tar sig an Ekopark Storklinten med cykel, paddleboard och longboard.

Ekopark Storklinten

• Läge: Cirka 2,5 mil nordväst om Boden i Norrbotten.
  • Storlek: 1 542 hektar.
  • Typiska arter: Asp, björk och pärluggla.
  • Upptäck: Lövrika blandskogar, branta bergssluttningar och gamla fångstgropar.

Veronica Ström och Eloise Fredriksson

• Friluftsvänner från Boden som älskar nya utmaningar.
  • Tar sig an ekoparken med cykel, paddleboard, longboard och till fots.
  • "Vi ser fram emot att göra många olika aktiviteter i ett och samma äventyr."

Dag 1

Dagen började med att förbereda packningen, pumpa cyklarna, handla mat och styra våra två bilar mot vår tilldelade Ekopark Storklinten. Väl på plats lämnade vi en av bilarna på Storklintens parkering och körde den andra till Hundsjön som även skulle komma att bli vår utgångsposition under äventyret. Det regnade väldigt mycket när vi kom fram och på grund av vädret valde vi att byta håll på den planerade rutten.

16:30 startade vår första etapp som kom att ta oss på våra cyklar förbi vindskydden vid Fisklösträsk. En väldigt gästvänlig plats med sjö och många vindskydd runt om. Därefter fortsatte vi vår cykling mot de utmarkerade fångstgroparna. Tyvärr hittade vi inga fångstgropar men observerade alla växter som växte längs med vägkanten.

Dessa växter följde oss hela vägen ner till bron där ena ekoparksbänken fanns. Där svängde vi av mot Flarktjärnvägen och vårt nästa uppehåll som var den sällsynta ormgranen. Cyklarna parkerade vi vid vägkanten och påbörjade vår vandring genom orörd terräng som bestod av tallhedar, myrmark och även ett litet vad. Även ormgranen var svår att finna och vi tog oss ut ur skogen blöta men förväntansfulla inför nästa sevärdhet som var Gruvberget.

Vi lämnade cyklarna vid Gruvbergsleden och fortsatte till fots längs den välmarkerade stigen. Regnet hade nu avtagit och solens strålar hade börja nå marken genom den täta skogen. Längs med vår vandring såg vi bland annat de stora jätteasparna och gruvhål från en svunnen tid. Efter gruvhålen avvek vi från stigen ner mot orörd terräng som därefter skulle leda oss till stigen vid Hundsjön som var dagens slutmål.

Det gamla gruvhålet mättes till 2,5 meter djupt. Var försiktig och gå inte för nära kanten på gruvhålen när du besöker ekoparken!

Klockan 21:00 var vi framme vid vindskyddet och kvällen bestod av vegoburgare, härligt häng och en del paddlande ute på Hundsjön. Vi hade tagit med oss våra paddleboards som vi blåste upp och paddlade runt med på sjön. Perfekt aktivitet då sjön erbjöd många intressanta vyer.

Dag 2

08:00 ringde larmet. Vi åt frukost och förberedde dagens äventyr. Innan vi började vandra mot vårt stora mål som idag var Storklintens topp såg vi en huggorm vid strandkanten. Till fots fortsatte vi mot hembrännarkojan. I Storklintens sluttning finns rester av en notorisk hembrännares tillhåll. I den kojan höll han sig gömd under många år utan att bli funnen av länsman. Om man inte har ögonen öppna och vet vart den är kan den vara svår att hitta då den gömmer sig i gammal urskog.

Hembrännarkojan.

Vandringen fortsatte längs med skidspåret som under vintern är pistat. Under sommarhalvåret är det hedängar och blåbärsris man får traska igenom. Vi vek av mot skogen där terrängen var som bäst för att nå Storklintens topp via baksidan av berget. Här var terrängen bördig och vi hittade vad vi tror är den sällsynta blomman guckusko, men med små blad var det svårt att urskilja om den var i utvecklingsstadie eller om det var en annan växt. Terrängen övergick från bördig mark till en mer brant och utmanande stigning där våra klätterkunskaper kom till nytta. Detta var helt klart den mest utmanande passagen av vårt äventyr, en riktig pulshöjare. På vägen till toppen såg vi bland annat en ekorrfamilj, fina växter och en utsikt och bara blev vackrare för varje höjdmeter vi tog.

Väl uppe på toppen var utsikten oslagbar och vi tog oss en välförtjänt paus innan vi påbörjade färden ner för backen mot parkeringsplatsen där vi lämnat en av bilarna dagen innan. Där plockade vi fram våra longboards och sista sträckan mot ekoparksbänken bestod av cruising på den asfalterade vägen. Solen hade nu börjat titta fram helt och vägen hade torkat. Det kändes som ett bra beslut att ha vänt på rutten och ta longboard etappen sist. Väl framme vid ekoparksbänken slutade vårt äventyr som blev hela 26 kilometer och det som återstod var att hämta cyklarna. Nöjda, blöta och ett äventyr rikare begav vi oss sedan hemåt.

Vi rekommenderar vindskydden vid Fisklösträsk och Hundsjön, Storklintens topp och Gruvbergets vandringsled.

Ta en närmare titt på rutten

Fler äventyr finns runt hörnet

Möt alla våra äventyrare

Alla äventyr

Vad tycker du om sidan?

Hjälp oss att bli bättre genom att berätta vad du tycker om sidan. Vi tar tacksamt emot dina synpunkter.