Framtidens maskinförare

Frihet, intresse av skogen, själv men inte ensam. Utmaningar med hur kranen fungerar på olika maskiner och svårt att lasta kubb. Saga och Ida utbildar sig till maskinförare i Sveaskogs skolskotare i Västerbotten.

 

Saga Gabrielsson från Umeå och Ida Bergman från Överboda utanför Vännäs möter upp utanför kojan tillsammans med handledaren Pär Frohm från Sveaskog. Vi befinner oss i skogarna fem mil öster om Lycksele med maskinlag 3740, Gäddträsklaget, och de två 16-åringarna är ute på sin första praktik i skotare.

- Det är en helt annan sak att köra på riktigt i skogen, det går inte att jämföra med att träna maskinkörning på skolan, säger Saga när vi sitter i kojan och pratar.

Pär som är instruktör på skotaren arbetar heltid under höst och vinter med att utbilda eleverna i den skotare från Sveaskog som är vikt för utbildning av gymnasieelever. Eleverna kommer ut två och två och Pär lyfter fram hur stor skillnaden är mellan en trygg miljö i skolan och verkligheten ute i produktion.

- Jag ser det som att eleverna i en så skarp verklighet som möjligt ska få träna på det som de lärt sig i skolan. Det viktigaste är att eleverna lär sig att ta egna beslut och eget ansvar, säger Pär.

IMG_0410 (1).JPEG

- Jag siktar definitivt på att bli maskinförare, jag gillar att man få vara själv i maskinen och ta eget ansvar. Dessutom gillar jag stämningen i skogen och arbetsmiljön i naturen, säger Ida som liksom kompisen Saga inte följt den relativt vanliga banan och hamnat i skogsbranschen för att föräldrarna också varit där.

Ida pratar varmt om somrar med farfar i skogen i Dalarna och Saga berättar om ett intresse för skogen som funnits under hela livet.

- Det blir roligare och roligare ju mer man lär sig, nu behöver jag inte ringa Pär hela tiden när det piper i maskinen, säger Ida med ett skratt.

Den praktik de bägge eleverna nu är ute på är som sagt den första i skotare, tre dagar i veckan bor de i en stuga på campingen i Lycksele och får vara ute i maskinen och med maskinlaget hela dagarna. De går andra året på Skogsbruksprogrammet på Liljaskolan i Vännäs. Av tolv elever i klassen är åtta tjejer.

- För mig är det ju inget konstigt men jag har förstått att andra tycker att det är lite kul att det blir fler tjejer i branschen och i det här yrket, säger Ida som får medhåll av Pär.

- Vi måste få in fler kvinnor i det här yrket, alla arbetsplatser tjänar på en jämn könsfördelning men maskinföraryrket har ju traditionellt varit ett manligt yrke och vi har en enorm övervikt av män fortfarande.

Saga och Ida visar upp sina färdigheter i maskinen, lite nervösa när någon nu ska följa med men efter några minuter och några små feltryck senare är de i gång och lastar och lossar.

- Det är svårt att veta om den här stocken ”funkar”, säger Saga och tillägger att Pär har lärt dem tänka tanken om de skulle köpa den själva.

- Nu ska vi se hur man flyttar det där gallret bakåt efter att ha lastat kubb, säger Ida, blundar och tänker några sekunder innan hon hittar rätt knapp.

Fakta

  • Sveaskog har idag sex skolskotare på olika platser i landet. 
  • Sveaskogs personal fungerar som instruktörer och handledare i skolskotarna.
  • Utöver skolskotarna har Sveaskog andra samarbeten med naturbruksgymnasier runt om i landet, exempelvis om att erbjuda övningsmark för skolorna eller att stötta upp vid delar av utbildningen på skolan.
  • Det finns 19 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder Naturbruksprogrammet med någon form av skoglig inriktning. Nio skolor erbjuder utbildning till skogsmaskinförare.