Tony Forsberg blir ny platschef på Mörrums Kronolaxfiske

Tony Forsberg från Johannishus i Blekinge har utsetts till ny platschef för Mörrums Kronolaxfiske. Han tillträder tjänsten efter Ida-Maria Rigoll som slutade under våren.

- Det känns väldigt roligt att vi lyckats rekrytera Tony. Han har en bred erfarenhet av chefs- och ledarroller, både från det civila näringslivet och Försvarsmakten och är starkt förankrad i Blekinge. Vi är övertygade om att han kommer göra ett mycket bra jobb i att leda arbetet vid ett av Blekinges viktigaste turistmål och Sveaskogs verkliga flaggskepp vad gäller fiske, säger Björn Larsson, Fastighetschef på Sveaskog.

Tony Forsberg är 54 år och han tillträder sin tjänst den 1/8.

- Det känns jätteinspirerande och jag ser mycket fram emot att leda arbetet. Jag tycker också det är inspirerande att vara en del av Sveaskog och jag är nyfiken på den nya inriktningen som lyfter betydelsen av vattendrag och våtmarker. Nu närmast ska det bli roligt att träffa mina nya kollegor och sedan inleda arbetet, säger Tony Forsberg.

FAKTA MÖRRUM Mörrums Kronolaxfiske är en del av Sveaskog. Mörrumsån är känd bland sportfiskare i hela Europa, eftersom det vilda beståndet av lax gör fisket i ån unikt. Med 10 000 fiskedagar och 250 000 besökare är det ett av Blekinges största och mest välbesökta turistmål. Laxfisket i Mörrumsån beskrivs första gången redan år 1231. Än idag är fisket av stor betydelse för bygden och under pandemin har det också fortsatt varit stor tillströmning av turister. Det bedrivs också en omfattande fiskevård vid Mörrums Kronolaxfiske, vilket också bidrar till det stora intresset för ån. Hit kommer förutom sportfiskare även forskare för att ta del av verksamhetens samlade erfarenhet kring lax och havsöring.

FAKTA TONY FORSBERG Tony Forsberg kommer närmast från rollen som Stabsofficer på FMLOGs (Försvarsmaktens Logistikförband) förbandsstab i Stockholm. Han har tidigare också varit VD på det Karlskronabaserade företaget NursePartner Scandinavia AB. Tony Forsberg bor i Johannishus i Blekinge och är vice ordförande i Nättraby Sportfiskeklubb.

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se