Elin Adén och Julius Kinnunen

Följ Östersundsparet Elin Adén och Julius Kinnunen i Ekopark Leipipir. Klarar de myrarna, myggen och nätterna i hängmatta?

Ekopark Leipipir

• Läge: Två mil sydost om Gällivare i Norrbotten.
  • Storlek: 13 100 hektar.
  • Typiska arter: Tretåig hackspett, myrsnäppa och doftticka.
  • Upptäck: Orörda granskogar, myllrande myrmarker och dödisområden.

Elin Adén och Julius Kinnunen

• Östersundspar med fjällvana och intresse för friluftsliv.
  • Försöker få ett antal utenätter i tält eller hängmatta om året.
  • "Vi är förväntansfulla inför att upptäcka nya platser - men det kan bli blött på grund av myrarna."

Dag 1

Vi parkerade vår bil vid Sjnjirrá och började vår vandring efter lunch på söndagen med att följa Hermelins ridled mot Iso Kirasjärvi. Redan i början stötte vi på hjortron och hittade några mogna vi kunde smaka, men om någon vecka kommer det att krylla av en massa mogna hjortron här.

Efter drygt 2 km vek vi av från leden in i skogen och började navigera oss mot berget Ruottitakavaara. En fantastisk natur med stora myrar och tjärnar omväxlande med skog. Med myggen som sällskap och myren som utsikt tog vi energipåfyllning och gjorde middag. Och vi ångrar inte vårt beslut att ta med myggnät för ansiktet, Termacell och myggmedel för de användes flitigt. Med de nya krafterna tog vi oss en liten bit till och hittade en bra plats att slå läger på med våra hängmattor.

Att utrusta sig med mygghatt och myggmedel var ett klokt beslut.

Dag 2

Det blev en härlig frukost med havregrynsgröt för att orka med dagen. Väl uppe på Ruottitakavaara så blev det en god lunch med fin utsikt. Och där bestämde vi oss för att göra om rutten lite grann och sikta på Iso Leipipir direkt.

På vår väg dit så hade vi lite väl trevligt så vi hamnade lite fel och fick gå en extra sväng, men lite mer träning bland sten, mossa och myrar kan ju inte skada. Väl på rätt väg hittade vi fram till Iso Leipipir, och det var inte en så lång väg upp men med en rejäl stigning. Men det var värt att att ta sig upp dit. Vi rekommenderar alla som besöker ekoparken att gå dit för det är en fantastisk utsikt över hela parken, med skog och myrar som breder ut sig framför en. Och som känt på en topp måste det fikas, så även här.

Utsikt från Iso Leipipir

Sen gick vägen vidare mot Sitnuvaara och på jakt efter vatten. Efter vattendrag och påfyllda vattenflaskor blev det ett stopp för middag. Där vi satt och njöt av tystnaden och naturen märkte vi hur skogen var på väg att ändra sig från den väldigt myrrika och nyare skogen till en äldre del med gamla stora granar och tallar. Väl uppe på Sitnuvaara öppnade sig himlen med lite regn, så vi satte upp hängmattorna för natten.

Dag 3

När vi vaknade upp andra morgonen så hör vi regnet på våra tarpar, och drar oss lite för att gå upp men det blir frukost under tarpen innan vi packar ihop och ger oss iväg i regnet.

Vår rutt blev lite ändrad igen då vi hamnade på fel sida om en tjärn och kom då så nära Hermelins ridled som vi startade på så vi siktade mot den istället och det kändes som rätt beslut då det bara började regna mer och mer ju mer vi gick.Så dyblöta (utanpå) men väldigt glada hittade vi tillbaka till bilen. Ibland blir inte allt som planerat men vi har haft det väldigt härligt!

Vi rekommenderar alla som besöker ekoparken att gå upp på Iso Leipipir - det är en fantastisk utsikt med skog och myrar som breder ut sig framför en.

Dyblöta men glada efter äventyret.

Ta en närmare titt på rutten.

Fler äventyr finns runt hörnet

Möt alla våra äventyrare

Alla äventyr

Vad tycker du om sidan?

Hjälp oss att bli bättre genom att berätta vad du tycker om sidan. Vi tar tacksamt emot dina synpunkter.