Gustav, Fredrik, Olov, Samuel och Simon

Följ de vattenvana äventyrarna Gustav Molin, Fredrik Bergman, Olov Molin, Samuel Mattsson och Simon Mattsson när de paddlar och snorklar sig genom Ekopark Varjisån. Klarar de av det låga vattenståndet och hur går det med fiskelyckan?

Ekopark Varjisån

• Läge: Två mil norr om Moskosel i Norrbotten.
  • Storlek: Cirka 11 000 hektar.
  • Typiska arter: Norna, garnlav och pilgrimsfalk.
  • Upptäck: Berget Suorke, urskogslika tallskogar och rika hjortonmyrar.

Gustav Molin, Fredrik Bergman, Olov Molin, Samuel Mattsson, Simon Mattsson

• Fem fartfyllda killar från Göteborg, Härnösand och Umeå.
  • Älskar att ta sig fram genom vattendrag - surfa, dyka eller paddla.
  • "Vi planerar att paddla, snorkla, vandra, fiska, laga god mat och också filma mycket."

Dag 1

Vi vaknade en tidig morgon 06:00 i Umeå och körde en hämtrunda till de olika platser där vi spenderat natten i Umeå. Färdigpackade och redo kunde vi sätta igång bilfärden norrut mot Varjisträsk fulla av entusiasm och kaffe. Halvvägs till ekoparken upptäckte vi att vi saknade en paddel till en av kajakerna men fick turligt nog fatt på Kajak-Micke längs Vindelälven som kunde förse oss med en paddel. Tur för oss! Nu var vi redo.

Väl framme i Varjisträsk lämnade vi av vår ”natt-packning” där vi planerade att sova. Det blev den bästa lösningen i och med att de uppblåsbara kajaker vi köpt inte fick plats med någon som helst packning och visade sig ha en maxvikt där några av oss redan befann oss utan packning.

Stugan vi sov i var en timmerstuga som Sveaskog har lagt nytt golv i och som är en tänkt övernattningsstuga. Även om den låg precis vid ett hygge så var det nära ner till Varjisån dit vi senare på natten planerade att ta oss. Efter att ha gjort en strategisk utplacering av den ena bilen så tog vi oss upp till en plats mellan Lill-Varjisträsket och Stor-Varjisträsket där vi blåste upp våra kajaker, drog på oss våra våtdräkter, satte på mygghattarna, laddade fiskespöna och hoppade i. Äntligen låg vi i vattnet!

Vi hoppade ner i ett stenigt men lugnflytande parti och började genast fiska eftersom vi planerade att fisken vi fick skulle utgöra den huvudsakliga födan under äventyret. Det tog inte lång tid innan Samuel fick upp den första stora harren och vi kände att vi snart skulle få äta gott.

Naturen runt omkring oss utgjordes inledningsvis av barrblandskog med stora inslag av lövträd längs med vattnet. Trots att vi alla är erfarna paddlare och hade räknat på ungefär hur långt vi skulle hinna ta oss de två dagarna så insåg vi ganska snabbt att vi höll väldigt låg fart även när vi paddlade på grund av kajakernas låga maxfart. Dessutom visade det sig att det var ett väldigt lågt vattenstånd vilket ledde till att vi bitvis fick kliva ur och dra kajakerna över grundare partier.

Efter ett par timmar i det slingrande vattnet längs Varjisån så kom vi ut i mynningen till Stor-Varjisträsk. Det var en mäktig syn med bergen på andra sidan den stora sjön och att vara i det guppande vattnet. Några av oss hade på hörsägen förstått att det skulle finnas enorma gäddor i sjön så vi tog oss tid att fiska mycket och länge i sjön för att se om vi kunde kroka någonting. Ett par abborrar senare insåg vi att vi var tvungna att paddla vidare då det redan börjat bli mörkt och vi hade många timmars paddling kvar till vårt planerade läger.

Halvvägs in på sjön gick vi iland och satte oss för en paus vid ekoparksbänken. Vi var alla överens om att paddlingen än så länge hade varit mer utmanande än vi förväntat oss och att vi alla började bli möra. Ett stycke bort från bänken växte en mycket gammal naturvärdestall som innehöll både spännande spår av insekter och spår av mänsklig påverkan. Kanske hade någon för länge sedan försökt göra ved av tallen för att njuta av en eld vid vattnet eller kanske hade någon under flottningen gått längs med vattnet och satt yxan i trädet när hen tog sin vilopaus? Att det var en bra viloplats märkte vi i alla fall när vi satt där och njöt av den magiska vyn där sjöns vatten sakta övergick till skog och berg.

Efter vår välförtjänta paus paddlade vi vidare mot sjöns utlopp. Den var spännande med ett par olika vägval och sidofåror som alla tids nog ledde ihop igen. Vid utloppet tog vi en kort paus vid de stora myrområdena och gick omkring för att se vilka arter vi kunde hitta och om vi eventuellt kunde få syn på några fåglar. Tyvärr såg vi inte några fåglar men upptäckte däremot ytterligare spår av människan från flottningsepoken. Vi förvånades över att se lämningar från flottningen som såg så pass nya ut. Efter stoppet vid myren och flottningsresterna vid utloppet paddlade vi raskt vidare för att ta oss framåt. Vi började bli väldigt trötta, hungriga och längtade efter att ta av oss våra blöta våtdräkter och sitta vid en eld vid lägerplatsen.

Efter ett par hundra meter började fallhöjden på ån tillta och farten ökade. En bit nedströms hittade vi en stående våg i slutet av en forsnacke där vi stannade och lekte en stund. Det var en välbehövlig energiboost eftersom vi vid det här laget låg ganska många timmar efter vår tidsplan. Trots det så var humöret på topp och vi njöt av att paddla fram i de steniga partierna och forsnackarna.

Varjisån blev allt mer stenig och vi fick i större utsträckning gå med kajakerna på släp i forsarna av rädsla för att ta sönder kajakerna. Till sist kom vi fram till lägret och kunde vid tresnåret på natten börja laga en mycket efterlängtad varm måltid. Det var en riktig fest där vi gjorde en nudelwok med nyfångad harr. Vi hade även med oss lite soja och gjorde åt riktigt smarrig sashimi! Efter det gick vi äntligen och la oss. Alla som inne i stugan förutom Simon som sov utomhus under en tarp och njöt av att det var blåsigt och myggfritt.

Dag 2

Eftersom vi inte somnade förrän runt 04:00 blev det en sen start på dag två. Alla sov väldigt bra och tyckte att lägerplatsen var över förväntan. Vi bestämde oss för att inte paddla vidare eftersom vi blivit så pass möra och dessutom hade fått hål i en kajak under den sista forsen som var ett par hundra meter lång. Vi tog det lugnt en stund vid lägret där Samuel och Fredrik bjöd på de godaste kolbullarna ni kan tänka er. Några av oss tog ett nakenbad i ån medan de andra fiskade. Fantastiskt!

Istället för att paddla vidare sista sträckan längs Skräckselet så gick vi en bit längs vattnet. Simon undersökte olika rödlistade arter, letade fetved och fiskade. Här var det gott om större lövträd och lungflytande vatten där vi fick både harr, gädda och abborre. Jättekul!

Beslutet att inte paddla vidare visade sig vara ett klokt beslut då det visade sig vara punktering på bilen. Vår resa avslutades med att snabbt dra på reservhjulet och med snabba ryck hinna till Arvidsjaur precis innan bilverkstaden stängde.

Under bilresan hem var vi alla mycket nöjda och upprymda över att ha fått åka till ekoparken och upptäcka den från vattnet.

Det gav oss alla mersmak till att hitta på fler äventyr i andra ekoparker och vackra naturområden, både på land och vatten!

Ta en närmare titt på rutten.

Fler äventyr finns runt hörnet

Möt alla våra äventyrare

Alla äventyr

Vad tycker du om sidan?

Hjälp oss att bli bättre genom att berätta vad du tycker om sidan. Vi tar tacksamt emot dina synpunkter.