Mats Andersson

Följ den erfarne forspaddlaren Mats Andersson genom de virvlande forsarna i Ekopark Piteälven. Hur går det i Benbryteforsen?

Ekopark Piteälven

• Läge: Ekoparken sträcker sig genom Arjeplogs, Arvidsjaurs och Älvsbyns kommuner i Norrbotten.
  • Storlek: 10 300 hektar.
  • Typiska arter: Utter, strömstare och tibast.
  • Upptäck: Vildsinta forsar, blommande stränder och knastertorra tallhedar.

Mats Andersson

• Erfaren forspaddlare från Umeå.
  • Gillar att ställas inför nya, spännande och gärna fysiskt krävande situationer.
  • "Jag tror att det kommer bli en väldigt speciell upplevelse med en natur som formats av ett rätt kargt klimat."

Dag1

Jag startar från Umeå med en kajak som jag fått låna av Åmsele Forspaddlare, min klubb som jag paddlat i sedan jag var liten. Bak på cykelstället har jag min väl beprövade ParkPre MTB för att lösa logistiken när jag väl kommer upp.

Jag börjar med att köra bil upp till Trollforsen för att vandra runt den fantastiska forsen och det omgivande landskapet. Jag har sedan barnsben varit enormt fascinerad av strömmande och främst forsande vatten. Vet inte om det finns i mina gener då även min farfar måste haft en viss dragning till det då han arbetade med att flotta timmer på Vindelälven på den tiden det begav sig.

Eftersom jag ska paddla själv har jag av säkerhetsskäl valt att starta min paddling strax ovanför där väg 45 korsar Piteälven. I grunden är det en grundregel att man ska vara två när man paddlar, men jag har medvetet valt att frångå det vid några tillfällen. Detta medför att jag väljer att endast paddla de forsar som jag vet att jag verkligen klarar av utifrån min kompetens och erfarenhet.

Väl framme vid älven sätter jag upp min hängmatta och spänner upp min tarp som skydd för regn och vind. Tyvärr hjälper tarpen föga mot mygg!

Dag 2

På morgonen dag två lämnar jag kajaken och den utrustning jag kommer behöva under dagens paddling vid min sovplats. Jag tar bilen med min MTB bak på cykelstället ner till Benbryteforsen där jag planerar att sova nästa natt. Jag parkerar bilen och sätter mig på cykeln och trampar upp till kajaken på en slingrande och kuperad grusväg. Under cykelturen får jag se fantastiska landskapsvyer och även ett gäng med renar som ligger och vilar intill vägkanten. En fantastisk naturupplevelse helt enkelt.

Under paddlingens början infinner sig en viss nervositet då jag faktiskt aldrig paddlat sträckan innan. Jag vet inte helt säkert hur stora forsarna kommer att vara eller hur mycket vattnet kommer stämma mellan forsarna. Detta påverkar enormt mycket hur fysiskt jobbig dagens etapp kommer att vara. Rent säkerhetsmässigt är jag inte alls nervös då jag rekat de svåraste passagerna samt fått många och bra råd av andra paddlare som paddlat sträckan.

Paddlingen visar sig bli helt fantastisk! Det är bra fart på vattnet mellan forsarna och forsarna är absolut utmanande men inte alls skrämmande. Håller man en rekad linje visar det sig vara väldigt fina forsar, bitvis ett par meter höga vågor med fina bryt samt bra fallhöjd som gör att det verkligen går undan genom landskapet.

Om du funderar på att paddla i Piteälven, tänk på att forsarna är utmanande och kräver erfarenhet!

Innan Benbryteforsen tar jag upp inne i ett sidoflöde till själva forsen. Den forsen hör man redan på namnet att det är bra att inte paddla den osedd. Allt går bra och jag hinner gott och väl få i mig ett mål varm mat innan jag återigen somnar i min hängmatta både glad och nöjd över dagens strapats.

Dag 3

En kortare paddling idag gör att jag startar något senare än gårdagen. Strax före lunch sätter jag mig i kajaken i slutet av Benbryteforsen. Dagens etapp kommer att sluta vid Brudforsen som ligger precis ovanför Storforsen. Det är en viss utmaning att ta in så nära ovanför Storforsen, men jag känner mig trygg i det valet. Jag kommer ligga långt till vänster i sista forsen vilket gör att även om jag går runt och måste simma av någon anledning kommer jag att hinna in till land innan Storforsen.

Det är även idag väldigt fina forsar jag tar mig igenom, med bitvis stora vågor och vissa svårigheter men till största delen lagom stora vågor för en fantastisk naturupplevelse. Är det för svår fors hinner man inte se allt omkring forsen utan forsen kräver all uppmärksamhet. Denna sträcka hinner man verkligen njuta av landskapet intill älven. Ungefär mitt på sträckan ligger en lång stenmur som byggdes för flottningen av timmer. Mycket imponerande byggen som håller sig fortfarande trots bristen på underhåll.

Vid Brudforsen kom min fru och dotter och hämtade upp mig för att jag skulle ta mig tillbaka till bilen som nu stod kvar uppe vid Benbryteforsen.

Att utföra en sådan här tur på Piteälven kräver en del logistik, men det är definitivt värt det!

Se video från forsäventyret

Ta en närmare titt på rutten.

Fler äventyr finns runt hörnet

Möt alla våra äventyrare

Alla äventyr

Vad tycker du om sidan?

Hjälp oss att bli bättre genom att berätta vad du tycker om sidan. Vi tar tacksamt emot dina synpunkter.