Vy från insidan av bil under biltesterna i Norrbotten

Naturen som testbana

Biltesterna i Norrbotten omsätter drygt 1,5 miljarder kronor per säsong.

20 operativa testanläggningar

I början av 1970-talet var det få svenskar som hört talas om avancerade biltester i Norrbottens inland. Ändå hade flera bilmärken redan då upptäckt de fantastiska vintervägarna i norr som bjöd på helt andra förutsättningar än i alperna. Inte minst temperaturmässigt. Numera finns det 20 operativa testanläggningar i Norrbotten som omsätter drygt 1,5 miljarder kronor per säsong och sysselsätter nästan 1 300 människor.

- Vi har byggt ut hotellet kontinuerligt och erbjuder en fullserviceanläggning för våra kunder med 440 hotellrum runt biltestanläggningen. Det gör oss till ett av de största hotellen i hela Sverige, säger Daniel Ek verkställande direktör på testföretaget Tjintokk.

Attraktivt med is och kyla

Även om många associerar vinterupplevelser med hundspannsturer, skidåkning, skoterutflykter och fiske finns det en lång rad företag som gör snö, is och kyla åtråvärt för bilindustrin. Inte nog med att temperaturen i långa perioder sänker sig under minus tjugo grader. Man erbjuder dessutom kylcontainrar för att kunna skapa ett artificiellt arktiskt klimat där temperaturen kan sjunka ända ner till minus 40 °C kontinuerligt. På så sätt kan nya bilmodeller, komponenter och system hårdtestas i extrem vinterkyla.

Från slutet av november ända fram till påsk trafikeras flygplatsen i Arvidsjaur av direktflyg från Hannover, Frankfurt, Stuttgart, München och Birmingham. Varje vecka flygs nya ingenjörer, mekaniker och utvecklingsfolk in till norra Sveriges inland. De flesta stannar i två veckor, kommer på en måndag och åker hem igen på fredagen veckan efter. Varje natt genererar biltesterna långt över 3000 gästnätter i regionen, en siffra som i många byar dubblerar invånarantalet flerfaldigt. Det låter helt galet, men ger glesbygdskommunerna nödvändiga skatteintäkter som vid sidan av Försvarsmaktens satsning på vinterträning för utländsk militär, bland annat USA, Frankrike och Holland genererar omkring 20 000 gästnätter per årsbasis för Arvidsjaurs kommun. En kommun med runt 6 500 invånare.

- Vintermiljön i Arvidsjaur ger utländsk militär möjlighet att öva i ett subarktiskt vinterklimat där både människor och utrustning testas i sitt rätta element, säger Kent Norberg, informatör på Arvidsjaurs kommun.

Över 200 mil

Bara i Arjeplogs kommun uppskattas testbanorna längd till långt över 200 mil. En del tester sker på särskilt iordningställda banor, en del på isbelagda sjöar och andra på grusvägar i skogen, medan majoriteten av testerna sker på allmänna vägar i stora delar av Norrlands inland. De flesta företagen erbjuder protypsäkra testområden, alltså inhägnade säkerhetsområden som bevakas av väktare. Medan testförarna tillhandahålls av respektive testanläggning, det är verkligen inte tal om galna rallyförare, utan snarare försiktiga – och kompetenta – yrkesförare flyger bil- buss- och lastbilsföretagen in mekaniker, ingenjörer och utvecklingschefer från hela världen till lilla Arvidsjaur. Snart finns det inte ett fordonsmärke som inte testar sina bilar i Norrland.

Samspelet med övriga aktörer

Men hur är det då att driva testverksamhet i samklang med skogsbruk, djurskötsel och samiska traditioner? Inte sällan rakt i renbetesland?

- Vi har en oerhört bra dialog med de lokala samebyarna och förstår varandras verksamhet till fullo vilket känns mycket viktigt för oss som företag, säger Daniel Ek på Tjintokk, som bortsett från egna marker (tidigare Sveaskog) arrenderar vattendrag av samfällighetsföreningen i byn. Tempot är högt i bilbranschen. Modeller som tidigare tog sju, åtta år att utveckla ska nu säljas – från färdig idé på ritbordet till leveransklar bil – på mindre än halva tiden. Det höga tempot gynnar såklart Norrbotten där testerna intensifieras och behovet av service och runtomkringtjänster ökar successivt. Dessutom är det brist på personal.

Testbilarna fraktas på lastbil

I centrala Arvidsjaur märker man inte mycket av biltesterna. Åtminstone inte utanför flygplatsen. Däremot är mängder med lastbilar, bilar och bussar utländskt registrerade. Nästan alltid tyska. Medan personalen flygs upp till Arvidsjaur kommer testbilarna upp på lastbil. Bara en mycket liten del av testbilarna körs upp till Norrbotten för egen maskin.

Inför varje större avverkning har besöksnäringen, Sveaskog och kommunerna täta kontakter för att diskutera optimala förutsättningar för att gynna – och uppmuntra – ett sambruk som gör det möjligt att bedriva turism, biltester och skogsbruk samtidigt. Dessutom jobbar kommunerna intensivt med att göra Lappland välkänt globalt.

- Medan resten av Sverige jobbar med att göra svenska företag exportmogna gör vi precis tvärtom här uppe. Vi arbetar istället med att göra europeiska företag Sverigemogna, vilket innebär att man ser nyttan med att etablera sig och verka i norra Sveriges inland, säger Peter Manner, näringslivschef i Arvidsjaurs kommun.

  • Testbanorna är inhägnade och hårt bevakade av väktare. Istället för att äga samtliga vatten där istester bedrivs arrenderar testföretagen sjöar av Sveaskog, samfällighetsföreningar och privata markägare.

  • Daniel Ek är VD på Tjintokk Testanläggning

  • Trots alla testbanor sker en majoritet av testerna på allmänna vägar.

  • Flygplatsen i Arvidsjaur växer stadigt och har nu 60 000 resenärer om året.

  • På flygplatsen i Arvidsjaur finns en intressant utställning som beskriver testverksamhetens utveckling. Missa den inte.

  • Såväl bilkomponentsföretag, däcktillverkare och bilmärken testar i Lappland.

Senast uppdaterad: 2018-05-14